Ponad 20 uczniów ze szkół średnich wzięło udział w pierwszym, pilotażowym spotkaniu pod hasłem „Edukacja rówieśnicza”. Koncepcja projektu zakłada, że nauczyciel pełni rolę moderatora - lidera a uczniowie są edukatorami i to oni prowadzą zajęcia z zakresu profilaktyki oraz opracowują i przeprowadzają kampanię informacyjną w szkole lub środowisku pozaszkolnym.
Uczniowie zdobyli wiedzę merytoryczną dotyczącą nowotworów oraz profilaktyki, w tym zasad prawidłowego odżywiania. Teraz to oni opracują wybrane zagadnienia i przygotowują materiały do lekcji tematycznych z rówieśnikami np. prezentacje multimedialne, ulotki, filmy itp. Funkcję edukatorów pełnić będą liderzy młodzieżowi działający w szkole.
Alina Plis, nauczycielka z II Liceum Ogólnokształcącego z Dodatkową Nauką Języka Białoruskiego w Hajnówce, przyznaje, że zainteresowanie projektem wśród uczniów jest bardzo duże i biorą w nim udział z własnej woli:
U mnie jest grupa 24 osób, która zawiązała się już na początku września i właściwie deptali mi po piętach: „kiedy zaczynamy projekt?”. Wbrew obiegowej opinii, młodzież lubi uczyć się rzeczy, które są im potrzebne i przydatne. To, co krytykuję, to bezsens edukacyjny, w którym czasami są takimi trybikami, na które się nie zwraca uwagi i które przechodzą przez tą maszynę. […] BCO robi naprawdę ciekawe rzeczy i to wydaje się było takim głównym czynnikiem, że z nimi możemy to robić, że będzie to wiedza fachowa, sprawdzalna a nie jakieś internetowe gif-y, które może dobrze się sprzedają, ale wiedzy w tym nie ma.
Forma edukacji rówieśniczej jest korzystna dla edukatora i odbiorców, którzy następnie, przekazując dalej nabytą wiedzę, sami stają się edukatorami. Funkcja edukatora powoduje, że młodzi ludzie czują się wyróżnieni i zaszczyceni, nabywają pewności siebie, wzrasta ich samoocena oraz zdobywają wiele nowych umiejętności. Odbiorcy otrzymują cenne informacje w ciekawej formie od kogoś, kogo znają i komu ufają. Dzięki edukacji rówieśniczej edukator młodzieżowy dociera do większej liczby osób.
Ta forma edukacji jest skuteczna, ponieważ uczniowie:
− chętniej przyjmują informacje od swoich rówieśników niż od dorosłych (nieufnie mogą zachowywać się zwłaszcza młodzi ludzie, którzy wychowali się w trudnych warunkach i często w swoim otoczeniu doznawali ze strony dorosłych rozczarowań);
− chętniej powiedzą szczerze o tym, co czują lub myślą, swoim rówieśnikom, niż starszej osobie, której oceny będą się obawiać;
− łatwiej podejmują dyskusje z rówieśnikami nawet na trudne tematy (mówią tym samym językiem);
− łatwiej identyfikują się z ludźmi w swoim wieku, a informacje uzyskiwane od nich mogą się im wydawać bardziej wiarygodne.
Edukacja rówieśnicza jako strategia jest skutecznie wdrażana w działania profilaktyczne. Młodzi ludzie nie kryją, że większym zaufaniem jako edukatorów darzą rówieśników niż wychowawców.