Białostockie Centrum Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie w Białymstoku stale podnosi standardy usług medycznych w celu zapewnienia najwyższej jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych, a tym samym zagwarantowania pacjentowi i personelowi bezpieczeństwa oraz satysfakcji.

Misja szpitala: PACJENT W CENTRUM UWAGI

Bezpieczeństwo pacjenta jest ściśle powiązane z zapewnieniem wysokiej jakości realizowanych procedur medycznych. Mając na celu najwyższą jakość świadczonych usług, bezpieczeństwo oraz satysfakcję pacjentów, w Białostockim Centrum Onkologii wdrożono System Zarządzania Jakością zgodny z normą ISO 9001 oraz uzyskano status szpitala akredytowanego w zakresie leczenia szpitalnego. Zgodnie z ustawą o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta został wdrożony i jest doskonalony Wewnętrzny System Zarządzania Jakością, w ramach którego prowadzone jest monitorowanie zdarzeń niepożądanych oraz podejmowane są działania mające na celu zapobieganie ich wystąpieniu. Przyjęte standardy jakości potwierdzają wysoką pozycję naszego szpitala w sieci krajowych placówek ochrony zdrowia.

Politykę Jakości i Bezpieczeństwa Pacjenta realizujemy poprzez:

  • ustawiczne podnoszenie poziomu świadczeń medycznych w celu zapewnienia pacjentowi kompleksowej opieki, bezpieczeństwa, satysfakcji z udzielanych świadczeń, jak również w celu uzyskania na rynku przewagi konkurencyjnej,
  • promowanie bezpieczeństwa pacjenta i personelu,
  • podnoszenie jakości leczenia i bezpieczeństwa poprzez wprowadzanie nowych metod diagnostycznych i leczniczych,
  • działalność profilaktyczną i promocję zdrowia,
  • poszanowanie praw pacjentów, w tym prawa do wyrażania opinii na temat satysfakcji z uzyskanych świadczeń oraz swobodę zgłaszania zdarzeń niepożądanych,
  • zapewnienie bezpiecznych, satysfakcjonujących warunków pracy, w tym możliwość identyfikacji, zgłaszania i zapobiegania zdarzeniom niepożądanym bez obawy o represje,
  • podnoszenie kwalifikacji i kompetencji zawodowych personelu przez organizowanie szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych, w tym szkoleń dotyczących zdarzeń niepożądanych,
  • pozyskiwanie doświadczonych specjalistów na podstawie ustanowionych opisów stanowisk pracy,
  • prowadzenie działalności szpitala w sposób etyczny, zgodny z przepisami prawa i przyjętą Polityką Jakości i Bezpieczeństwa Pacjenta,
  • zaangażowanie w działania na rzecz poprawy jakości oraz utrzymanie i doskonalenie Systemów Zarządzania Jakością wyrażone m.in. poprzez analizę zdarzeń niepożądanych, ich eliminację oraz poprzez skuteczne wdrażanie działań zapobiegających ich wystąpieniu, jak również szacowanie ryzyka we wszystkich obszarach szpitala,
  • monitorowanie wskaźników zarządczych, klinicznych i konsumenckich w celu poprawy bezpieczeństwa pacjenta i personelu,
  • rozbudowę i modernizację infrastruktury, sukcesywne unowocześnianie sprzętu medycznego oraz informatyzację usług medycznych,
  • zapewnienie efektywności ekonomicznej szpitala i generowanie zysku przenoszonego na doskonalenie pozostałych celów.

Dyrekcja szpitala deklaruje pełne zaangażowanie własne oraz całego personelu w utrzymanie i doskonalenie Systemów Zarządzania Jakością, w celu zapewnienia pacjentom wysokiego poziomu usług medycznych i lepszych warunków pobytu w szpitalu. Polityka Jakości i Bezpieczeństwa Pacjenta jest znana wszystkim pracownikom, a realizacja celów zapewnia skuteczny i efektywny rozwój szpitala.

Szanowni Państwo,
głównym celem systemu zgłaszania zdarzeń niepożądanych jest dążenie do uzyskania poprawy bezpieczeństwa pacjentów leczonych w Białostockim Centrum Onkologii. Zdarzenia niepożądane raportowane są przez personel medyczny, ale mogą też być zgłaszane przez pacjentów, ich rodziny i opiekunów. Zgłoszone zdarzenia stanowią przedmiot szpitalnej analizy, a personel medyczny i pacjenci uzyskują informację zwrotną.

Poniżej przedstawiamy informacje przybliżające tematykę zdarzeń niepożądanych w celu ułatwienia ich identyfikacji oraz możliwości zgłaszania.

Czym są zdarzenia niepożądane?

Zdarzenie niepożądane1 – to zdarzenie zaistniałe w trakcie udzielania lub w efekcie udzielenia bądź zaniechania udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, powodujące lub mogące spowodować negatywny skutek dla zdrowia lub życia pacjenta, w szczególności zgon, uszczerbek na zdrowiu lub rozstrój zdrowia, chorobę, zagrożenie życia, konieczność hospitalizacji albo jej przedłużenia, a także uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia płodu.

Nie stanowi zdarzenia niepożądanego zdarzenie, którego skutek jest przewidywanym skutkiem prawidłowo udzielonego świadczenia opieki zdrowotnej.

1 Ustawa z dn. 16 czerwca 2023 o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta (Dz.U. 2023, poz. 1692, art.2)

Jak zapobiegać zdarzeniom niepożądanym?

Zdarzenia niepożądane są nieuniknione. Według statystyk, blisko 10% hospitalizowanych pacjentów może doświadczać zdarzeń niepożądanych, dlatego w Białostockim Centrum Onkologii podejmowane są starania mające na celu ograniczenie ryzyka ich wystąpienia.

Jedną z metod poprawy bezpieczeństwa pacjenta jest monitorowanie zdarzeń niepożądanych. W Białostockim Centrum Onkologii zdarzenia niepożądane podlegają rejestracji, potem analizie, w wyniku której podejmowane są działania mające na celu usuniecie skutków zdarzenia niepożądanego, wyeliminowanie jego przyczyny oraz wprowadzenie takich zmian w procedurach postępowania, aby uniknąć podobnych zdarzeń w przyszłości.

Jakie zdarzenia niepożądane powinny być zgłaszane?

Zgłoszeniu powinny podlegać zdarzenia niepożądane obejmujące przede wszystkim aspekty związane z działalnością kliniczną, farmakoterapią, przetaczaniem krwi i jej składników, sprzętem medycznym i wyposażeniem, jak również z zasobami ludzkimi i organizacją pracy.

Do zdarzeń niepożądanych zaliczamy m.in.:

  • niewłaściwy pacjent/miejsce/strona operowana/niewłaściwa procedura operacyjna,
  • ciało obce pozostawione w polu operacyjnym,
  • uszkodzenia ciała powstałe w wyniku zabiegu operacyjnego,
  • odcewnikowa infekcja łożyska naczyniowego,
  • sepsa po zabiegu operacyjnym,
  • zator płucny lub zakrzepica żył głębokich po zabiegu operacyjnym,
  • samobójstwo w szpitalu,
  • samowolne oddalenie się pacjenta ze szpitala,
  • upadki w szpitalu,
  • niewłaściwe podanie leku (nie ten lek, dawka, pacjent, czas podania, droga podania),
  • nieterminowe dostarczenie opieki,
  • reoperacje,
  • nieplanowane, powtórne hospitalizacje,
  • inne

Jak zgłosić zdarzenie niepożądane?

Zdarzenie niepożądane może być zgłoszone jawnie bądź anonimowo przez pracownika, pacjenta lub jego rodzinę oraz opiekuna. Zgłaszający zdarzenie powinien podać datę, miejsce i opis przebiegu zdarzenia niepożądanego. Jeśli chce otrzymać informację zwrotną, powinien podać swoje dane – imię i nazwisko, telefon, adres.

Uczestnicy bądź świadkowie zdarzenia niepożądanego, mogą je zgłosić:

  • ustnie personelowi szpitala,
  • drogą elektroniczną na adres e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • w formie papierowej.

Formularz zgłoszenia zdarzenia niepożądanego dostępny jest w oddziałach i rejestracjach Białostockiego Centrum Onkologii i tam też można zostawić wypełnione formularze. Zgłoszenie można również wrzucić do skrzynki „Zgłoszenia zdarzeń niepożądanych”, przy rejestracji głównej (wejście do szpitala od ul. Warszawskiej, budynek B) i przy rejestracji Zakładu Radioterapii (wejście do szpitala od ul. Ogrodowej, budynek H).

W przypadku każdego zgłoszenia będzie uruchomiona obowiązująca w szpitalu procedura postępowania ze zdarzeniem niepożądanym.

pdf ikonaFormularz zgłoszenia zdarzenia niepożądanego.pdf 0,96 MB - wypełnia pacjent, rodzina pacjenta lub opiekun

Poprzez wypełnienie zgłoszenia
włączacie się Państwo w działania
mające na celu poprawę jakości i bezpieczeństwa pacjentów w BCO.
Dziękujemy
Dyrekcja BCO


Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem (wersja skrócona)

pdf ikonaSTANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem (wersja skrócona).pdf 230 KB

pdf ikonaZgoda na gastroskopię.pdf 625 KB

pdf ikonaZgoda na kolonoskopię.pdf 470 KB

 

Zapraszamy do wypełnienia anonimowej ankiety dotyczącej oceny jakości udzielnych świadczeń na oddziałach szpitalnych lub w poradniach specjalistycznych Białostockiego Centrum Onkologii. Państwa opinie wykorzystamy do dalszej poprawy jakości udzielanych świadczeń medycznych i sprawowanej opieki. Prosimy o szczere odpowiedzi oraz uwagi - można je zamieścić na końcu opieki.

Ankieta dla pacjentów po wypisie ze szpitala: https://www.cmj.org.pl/ikp/bcobialystok

Ankieta dla pacjentów po wizycie w poradni: https://www.cmj.org.pl/aos/bcobialystok

pdf ikonaAnkieta - Lista leków aktualnie przyjmowanych przez pacjenta 0,5 MB

pdf ikonaAnkieta - program badań przesiewowych raka jelita grubego.pdf 0,25 MB

pdf ikonaAnkieta - wstępnej kwalifikacji pacjenta zgłaszającego się do szpitala.pdf 0,20 MB

pdf ikonaAnkieta - program badań przesiewowych raka piersi.pdf 0,20 MB

 

Procedura składania i rozpatrywania skarg i wniosków w Białostockim Centrum Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie w Białymstoku

Skargi i wnioski przyjmują:
- Dyrektor Białostockiego Centrum Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie w Białymstoku – umówienie spotkania pod numerem telefonu – 85 66 46 800;
- Pełnomocnik ds. Praw Pacjenta – umówienie spotkania pod numerem 85 66 46 722, poprzez e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Procedura składania i rozpatrywania skarg i wniosków:
1. Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie w Kancelarii BCO, także drogą elektroniczną (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.) lub telefonicznie/ustnie do protokołu.
2. W razie zgłoszenia skargi lub wniosku ustnie/telefonicznie, przyjmujący zgłoszenie sporządza protokół, który podpisuje wnoszący skargę lub wniosek oraz przyjmujący zgłoszenie.
3. W protokole umieszcza się datę przyjęcia skargi lub wniosku, imię i nazwisko, adres osoby zgłaszającej oraz zwięzły opis treści sprawy objętej skargą lub wnioskiem.
4. Skargi i wnioski zgłaszane pisemnie lub drogą elektroniczną wpływają do Kancelarii. Następnie przekazywane są do Działu Organizacyjnego BCO, gdzie podlegają rejestracji w Rejestrze Skarg i Wniosków, po czym zostają przekazane Dyrektorowi BCO.
5. Dyrektor BCO kieruję sprawę do wyjaśnienia przez właściwego merytorycznie pracownika Białostockiego Centrum Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie w Białymstoku.
6. Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu osoby wnoszącej pozostają bez rozpoznania.
7. Zgłoszone skargi i wnioski powinny być rozpatrywane bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu 30 dni od dnia złożenia lub wpłynięcia wniosku lub skargi. Rozpatrzenie skargi lub wniosku powinno być poprzedzone analizą wszystkich okoliczności rozpatrywanej sprawy.
8. W przypadku niezałatwienia skargi lub wniosku w terminie, o którym mowa w pkt. 7, należy zawiadomić skarżącego lub wnioskodawcę o przyczynach niezałatwienia skargi lub wniosku w tym terminie, oraz wskazać nowy termin do załatwienia skargi lub wniosku.
9. Wnoszącego skargę lub wniosek należy zawiadomić pisemnie o sposobie załatwienia skargi lub wniosku.
10. W przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, uznana została za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności, w odpowiedzi na skargę może być podtrzymane poprzednie stanowisko.

Białostockie Centrum Onkologii im. M. Skłodowskiej -Curie w Białymstoku od dnia 1 grudnia 2019r. rozpoczęło realizację w województwie podlaskim pilotażowego programu koordynowanej opieki nad pacjentami onkologicznymi.

Pilotaż koordynowanej opieki to jeden z elementów Krajowej Sieci Onkologicznej. Najważniejszym zadaniem Krajowej Sieci Onkologicznej jest poprawa sytuacji pacjentów onkologicznych poprzez stworzenie struktury, która zapewni im kompleksową i koordynowaną opiekę onkologiczną, w oparciu o jednolite standardy diagnostyki i leczenia.  Zgodnie z tymi założeniami pacjenci, niezależnie od miejsca swojego zamieszkania, będą mieli zapewniony równy dostęp do świadczeń onkologicznych, będą również monitorowani pod względem postępów i jakości leczenia. Wszystko po to, aby chory onkologicznie nie gubił się w systemie, ale był prowadzony od momentu podejrzenia nowotworu na wszystkich etapach począwszy od diagnostyki, poprzez terapię i rehabilitację.

Pilotaż koordynowanej opieki onkologicznej został uruchomiony w dniu 01.02.2019r. w dwóch województwach: dolnośląskim i świętokrzyskim.

Z dniem 01.12.2019 zostały włączone dwa nowe województwa: podlaskie oraz pomorskie. W województwie podlaskim:

  • Wojewódzkim Ośrodkiem Koordynującym w zakresie nowotworów: piersi, jelita grubego, jajnika oraz gruczołu krokowego jest Białostockie Centrum Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie w Białymstoku,
  • w zakresie nowotworu płuca – Uniwersytecki Szpital Kliniczny w Białymstoku.

Rozporządzenie wskazało również ośrodki współpracujące, i jest to:

  • SP ZOZ Wojewódzki Szpital Zespolony im. J. Śniadeckiego,
  • Szpital Wojewódzki im. dr Ludwika Rydygiera w Suwałkach,
  • Szpital Wojewódzki im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Łomży, oraz
  • Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej MSWiA w Białymstoku.


CALL CENTER

Zapraszamy do kontaktu z CALL CENTER w sprawie szczegółowych informacji o pilotażu onkologicznym pod numerem telefonu: 85-66-46-888 (wewn. 2).

KOORDYNATORKI MEDYCZNE

Po uzyskaniu informacji od lekarza i zakwalifikowaniu do pilotażu onkologiczny w gabinecie lekarskim na wizycie, prosimy o kontakt z koordynatorkami medycznymi, które pomogą Państwu we wszystkich formalnościach związanych z:

  • umawianiem na kolejne wizyty oraz badania diagnostyczne,
  • odbieraniem wyników badań,
  • pomocą w kontakcie z lekarzem psychologiem.

Nr tel. 85-66-46- 888
Nowotwór piersi – nr tel. wew. 200
Nowotwór jajnika, gruczołu krokowego, jelita grubego – nr tel. wew. 202.

Na terenie Szpitala (piętro 1, budynek nr 9, D) znajduje się Kaplica Szpitalna, w której odprawiane są Msze Święte dla pacjentów wyznania rzymskokatolickiego i prawosławnego. Kaplica jest stale otwarta.

Stałą opiekę duszpasterską nad pacjentami sprawują:

Kościół Rzymskokatolicki

Kapelan szpitalny: ks. Łukasz Kisielewski

Msze Święte:  Niedziela i uroczystości nakazane -  godz. 10.00. 

  • Sakrament pokuty, tj. spowiedź odbywa się przed każdą Mszą świętą.
  • Spowiedź odbywa się także na salach chorych, podczas spotkań z pacjentami.
  • Obłożnie chorych ksiądz kapelan odwiedza na oddziałach po wcześniejszym, telefonicznym zgłoszeniu.
  • W sprawach pilnych można kontaktować się z księdzem kapelanem przez 7 dni w tygodniu, przez całą dobę, tel. 530 336 209

 

Kościół Prawosławny

Kapelan szpitalny: ks. Anatol Fiedoruk

Nabożeństwo w intencji chorych i personelu: czwartek -  godz. 15:30

  • Codziennie istnieje możliwość rozmowy z kapelanem i posługi duszpasterskiej po telefonicznym umówieniu spotkania, bądź przed lub po nabożeństwie.
  • W sprawie wizyty duszpasterskiej u chorego lub sakramentu chorych, tel. 508 257 909, 501 528 985
  • Posługa duszpasterska obejmuje pacjentów wszystkich oddziałów.

 

Związki wyznaniowe działające na terenie Białegostoku:

- Kościół Ewangelicko-Augsburski – tel. 502 035 931, ks. Tomasz Wigłasz

- Zbór Kościoła Chrześcijan Baptystów - tel. 780 099 078, pastor Marcin Górnicki

- Kościół Adwentystów Dnia Siódmego - tel. 791 001 230, pastor Mariusz Sobkowiak

- Kościół Zielonoświątkowy Zbór „Dobra Nowina” - tel. 602 554 275, pastor Krzysztof Flasza

- Świadkowie Jehowy - tel. 784 040 055, Dawid Pajołek

- Muzułmański Związek Religijny - tel. 605 612 137 imam mufti Tomasz Miśkiewicz

 

Drogi Pacjencie/Pacjentko,

w związku z pracami remontowymi na terenie szpitala, Poradnia Psychologiczna została tymczasowo przeniesiona do budynku internatu Centrum Zawodów Medycznych przy ul. Ogrodowej 23 w Białymstoku.

Koordynator Poradni

mgr Małgorzata Rymarska
psycholog, psycholog kliniczny
tel. (85) 66 46 824
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
gab. nr 02, piętro 5, budynek przy ul. Ogrodowej 23

mgr Ewelina Średzińska
psycholog, psychoterapeuta
tel. (85) 66 46 802
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
gab. nr 6, piętro 5, budynek przy ul. Ogrodowej 23

mgr Monika Ksepko
psycholog, psychoterapeuta
tel. (85) 6784192
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
gab. nr 7, piętro 5, budynek przy ul. Ogrodowej 23

mgr Wioletta Podgórska-Podstawka - psycholog, Centrum Leczenia Chorób Piersi Breast Cancer Unit
tel. (85) 67 84 204
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Pracujemy w poniedziałki, wtorki, środy i piątki w godz. 8:00-15:00 oraz w czwartki w godz. 8:00-17:00.

Opieka psychologiczna i psychoterapeutyczna:

  • Poradnictwo psychologiczne
  • Diagnoza psychologiczna
  • Terapia indywidualna
  • Terapia grupowa
  • Terapia rodzinna/ małżeńska
  • Wsparcie społeczne

Poradnia psychologiczna udziela świadczeń osobom dorosłym. Powstała z myślą o dostarczeniu profesjonalnej pomocy z zakresu psychologii, psychologii diagnostycznej, psychoterapii indywidualnej , grupowej, rodzinnej oraz oferuje sesje wsparcia społecznego.

Czym się zajmuje poradnia psychologiczna?
Zadaniem poradni psychologicznej jest przede wszystkim pomaganie ludziom w uporaniu się z rozmaitymi sytuacjami, z którymi sami nie dają  sobie rady  oraz tym, którzy chcą przeżyć swoje życie  w sposób bardziej świadomy i satysfakcjonujący.
Zdarza się, że  już jedna wizyta i przeprowadzona podczas niej konsultacja przynoszą  dobre rezultaty. Czasami jednak problem, z którym pacjent zgłasza się do poradni psychologicznej, okazuje się zdecydowanie bardziej złożony i wymaga dłuższego czasu pracy z pacjentem.
W takiej sytuacji może się okazać potrzeba skorzystania z całego cyklu wizyt u specjalisty. Terapia jest więc drugim, obok udzielania konsultacji, zadaniem poradni psychologicznych.

Jak dostać się do poradni psychologicznej?
Potrzebne jest skierowanie, które wystawione może być przez zasadniczo dowolnego lekarza – do poradni może pacjenta skierować lekarz ubezpieczenia zdrowotnego, lekarz rodzinny czy np. psychiatra.

Rejestracja znajduje się w budynku Białostockiego Centrum Onkologii wejście od ul. Warszawskiej i pod tel.: (85) 66 46 888.
W naszej codziennej pracy kierujemy się przede wszystkim dobrem pacjenta, udzielając wsparcia psychologicznego i terapeutycznego. Prowadzimy terapię krótko i długoterminową, skierowaną do osób dorosłych, par a także rodzin. Naszą dodatkową zaletą jest lokalizacja. Poradnia mieści się w centrum Białegostoku w Białostockim Centrum Onkologii.

 

INSTRUKCJE DLA PACJENTÓW O PRZEBIEGU BADAŃ I PRZYGOTOWANIU DO BADAŃ W ZAKŁADZIE DIAGNOSTYKI OBRAZOWEJ

MAMMOGRAFIA:

Polega na wykonaniu zdjęć mammograficznych  z wykorzystaniem promieniowania jonizującego uciskając  gruczoł piersiowy  w dwóch projekcjach . Ucisk jest dość silny, ale niezbędny w celu wykonania prawidłowego badania. Może powodować dyskomfort lub krótkotrwały ból. Czasami może zaistnieć konieczność wykonania zdjęć dodatkowych ( powiększenie, poszerzenie). Zdjęcia takie zleca lekarz radiolog po uprzednim obejrzeniu wykonanej mammografii.

  • pacjentka w dniu badania powinna mieć dokładnie umyte i wygolone pachy
  • pacjentka nie powinna tez używać dezodorantów z talkiem oraz innych kosmetyków (krem, oliwka) w obrębie pach i piersi
  • pacjentka powinna zabrać ze sobą poprzednie badania mammograficzne( zdjęcia lub płytkę CD)oraz skierowanie
  • w przypadku badań skriningowych pacjentka powinna mieć do okazania dowód osobisty, na podstawie którego weryfikujemy dane pacjentki i wypełniamy ankietę

UWAGA!
Badanie nie może być wykonywane u kobiet w ciąży. Należy unikać wykonywania badania u kobiet w II połowie cyklu miesiączkowego, u których zaistniała możliwość zapłodnienia.

BADANIE RTG KRĘGOSŁUPA LĘDŹWIOWEGO,MIEDNICY I JAMY BRZUSZNEJ:

Badanie  polega na wykonaniu zdjęć radiologicznych z wykorzystaniem   promieniowania jonizującego.- w dniu poprzedzającym badanie pacjent powinien : spożywać pokarmy płynne  nie zawierające błonnika tzn. unikać świeżych warzyw i owoców, otrębów, kaszy ,pieczywa , nie pić napojów gazowanych

  • wskazane jest przyjmowanie Espumisanu ( lek dostępny jest bez recepty ) 3 razy dziennie po 2 kapsułki,
  • w dniu badania należy pozostać na czczo lub co najmniej 6 godzin po posiłku
  • w dniu badania należy się dobrze wypróżnić
  • zalecane jest przedstawienie lekarzowi opisów i zdjęć z poprzednich badań

Postępowanie w/w nie ma zastosowania w sytuacjach nagłych.

W przypadku badań z podaniem kontrastu pacjent otrzymuje pisemną informację o możliwych działaniach niepożądanych środka kontrastowego Gastrografin  i po zapoznaniu się z nimi wyraża pisemną zgodę na skierowaniu na podanie kontrastu.

(Jestem świadomy działań niepożądanych Gastrografiny i wyrażam zgodę na jej zastosowanie doustne).

UWAGA!
Badanie nie może być wykonywane u kobiet w ciąży. Należy unikać wykonywania badania u kobiet w II połowie cyklu miesiączkowego, u których zaistniała możliwość zapłodnienia.

BADANIE USG JAMY BRZUSZNEJ:

Badanie polega na uzyskiwaniu obrazów badanej części ciała za pomocą ultradźwięków. Na odsłonięte części ciała nakładany jest żel, likwidujący warstwę powietrza uniemożliwiającego uzyskiwanie obrazu. Zalecane jest przedstawienie lekarzowi opisów poprzednich badań.

Przygotowanie pacjenta:

  • w przeddzień badania dieta powinna być lekkostrawna
  • przed badaniem min. 6 godzin należy pozostać na czczo
  • przy badaniu pęcherza moczowego i gruczołu krokowego wskazane jest na 1 godzinę     przed badaniem wypić 1-1,5 litra płynu ( woda)
  • należy wziąć ręcznik papierowy do wytarcia

BADANIE USG PIERSI:

Badanie polega na uzyskiwaniu obrazów badanej części ciała za pomocą ultradźwięków. Na odsłonięte części ciała nakładany jest żel, likwidujący warstwę powietrza uniemożliwiającego uzyskiwanie obrazu. Zalecane jest przedstawienie lekarzowi opisów poprzednich badań( usg piersi oraz zdjęcia mammograficzne, jeśli były wykonane).USG piersi jest badaniem uzupełniającym do mammografii.

  • najlepiej wykonywać badanie miedzy 1-10 dniem cyklu miesiączkowego
  • w dniu badania nie powinno  się używać dezodorantu, talku, balsamu ani kremu w okolicy górnej połowy ciała
  • wskazane jest usuniecie owłosienia w okolicach pach
  • należy wziąć ręcznik papierowy do wytarcia

BADANIE USG SZYI ( TARCZYCY, WĘZŁÓW CHŁONNYCH, ŚLINIANEK)

Badanie polega na uzyskiwaniu obrazów badanej części ciała za pomocą ultradźwięków. Na odsłonięte części ciała nakładany jest żel, likwidujący warstwę powietrza uniemożliwiającego uzyskiwanie obrazu. Zalecane jest przedstawienie lekarzowi opisów poprzednich badań.

  • badanie nie wymaga specjalnego przygotowania
  • należy wziąć ręcznik papierowy do wytarcia

BIOPSJA ASPIRACYJNA CIENKOIGŁOWA (BAC) POD KONTROLĄ USG:

Badanie polega na wkłuciu igły do zmiany podejrzanej pod kontrolą USG i pobraniu komórek do badania pod mikroskopem.

  • badanie nie wymaga specjalnego przygotowania
  • należy odsłonić punktowaną część ciała, która jest dezynfekowana
  • należy dostarczyć wyniki  badań USG i zdjęcia mammograficzne

Lokalizacja zmiany podejrzanej o złośliwość  za pomocą sondy ultrasonograficznej i pobranie komórek do badania cytologicznego ( punkcji cienkoigłowej) z obszaru  tej zmiany.

BIOPSJA WĄTROBY:

Biopsja wątroby to badanie, które ma na celu pobranie tkanki wątroby, którą następnie ogląda się pod mikroskopem, by rozpoznać zmiany w budowie komórek. Dzięki temu można zdiagnozować chorobę wątroby i wybrać metodę leczenia.

Przed zabiegiem należy oznaczyć grupę krwi , a ośrodek , w którym wykonuje się zabieg powinien gwarantować możliwość przetoczenia krwi w razie potrzeby. W okresie poprzedzającym zabieg (24h) należy choremu oznaczyć liczbę płytek krwi oraz czas protrombinowy (INR). Jeżeli występuje koagulopatia (PT wydłużony o 4 lub więcej sekund (INR>1.4) należy je skorygować.

BADANIA TOMOGRAFII KOMPUTEROWEJ

Tomografia komputerowa to rodzaj badania radiologicznego, które wykorzystuje działanie promieni rentgenowskich. Dzięki badaniu można otrzymać poprzeczny obraz ciała ludzkiego.

ZALECENIA OGÓLNE

  • Przed planowanym badaniem należy pozostać na czczo dobrze nawodniony
  • Osoby stale przyjmujące leki powinny je zażyć w dniu badania o zwykłej porze, a osoby chore na cukrzycę muszą pamiętać o insulinie
  • W przypadku badań wymagających podania środka kontrastowego pacjent proszony jest o wypicie co najmniej 1,5 litra płynów w przeciągu 12 godzin w dniu poprzedzającym badanie
  • Komplet posiadanej dokumentacji medycznej z wynikami dotychczasowych badań, w tym płyty CD, klisze, wypisy ze szpitala
  • Wyniki badania poziomu kreatyniny we krwi, które są niezbędne w przypadku badań wymagających podania środka kontrastowego, gdyż określają wydolność nerek, na które skierowanie wydaje lekarz kierujący

Przebieg badania

PRZYGOTOWANIE

  • Prosimy zgłosić się na badanie 15 minut przed umówioną godziną w celu wypełnienia ankiety medycznej dotyczącej przewlekłych chorób, alergii, przyjmowanych leków oraz ewentualnych przeciwwskazań do przeprowadzenia badania tomograficznego
  • W przypadku niektórych badań TK (np. jamy brzusznej i miednicy małej) podaje się środek kontrastowy, w celu uzyskania wyraźnego obrazu badanego obszaru. Stosuje się zarówno dożylne jak i doustne środki kontrastowe, a także kontrasty dojelitowe w postaci wlewów. Aplikowane przez nas środki kontrastowe należą do bardzo bezpiecznych, rzadko wywołują reakcje alergiczne. Jeśli podanie kontarstu jest wymagane to należy zgłosić się przynajmniej godzinę przed ustalonym terminem badania i przynieść ze sobą 1,5 l niegazowanej wody mineralnej. Technik lub pielęgniarka sporządzi roztwór środka kontrastowego, który następnie powinno się wypić powoli i małymi łykami. W przypadku dożylnego podania kontrastu, tuż przed rozpoczęciem badania, pielęgniarka założy wenflon

BADANIE

  • Większość badań z zastosowaniem tomografii komputerowej przebiega podobnie. Pacjent kładzie się na specjalnym ruchomym stole i podczas badania pozostaje w pozycji leżącej, najczęściej na plecach, ewentualnie na boku lub na brzuchu, w czasie gdy stół przesuwa się przez pierścień tomografu
  • Personel medyczny opuszcza pomieszczenie z aparatem TK, ponieważ stacja komputerowa, który przetwarza informacje o obrazie, znajduje się w osobnym pomieszczeniu, z którego technik obsługuje skaner i monitoruje badanie
  • Badanie jest bezbolesne, zdarza się, że pacjenci mogą mieć nieprzyjemne odczucia związane z podaniem środka kontrastowego, ale nie jest to regułą. Nad pacjentem czuwa technik, lekarz i pielęgniarka, a polecenia wydawane są przez mikrofon
  • Podczas badania pacjent może zostać poproszony o wstrzymanie oddechu i bezruch, gdyż poruszenie ciała, może spowodować błędy na uzyskanych obrazach, co może wiązać się z niemożliwością uzyskania diagnostycznych wyników. Badanie zazwyczaj trwa od kilku do kilkunastu minut.

PO BADANIU

  • Po badaniu z podaniem środka kontrastowego pacjent dla bezpieczeństwa jest proszony o spędzenie kilkudziesięciu minut na terenie pracowni. Jeśli nie wystąpią działania niepożądane, to pacjent może opuścić teren placówki
  • Pacjent proszony jest o wypicie po dwa litry płynów dziennie przez kolejne dwa dni, gdyż obfite spożywanie płynów ma na celu sprawne wydalanie środka kontrastowego z organizmu

PRZYGOTOWANIE DO TOMOGRAFII KOMPUTEROWEJ SERCA

Badanie naczyń wieńcowych i serca (kardio-TK) składa się z dwóch części: oceny tzw. Calcium Score oraz angiografii naczyń wieńcowych. Kardio-TK pozwala na ocenę anomalii ujść tętnic i naczyń wieńcowych oraz zwężeń tętnic wieńcowych, łącznie z określeniem wielkości i rodzaju blaszek miażdżycowych.

Badanie kardio-TK stosowane jest także w celu oceny drożności stentów i pomostów aortalno-wieńcowych (by-passów). Calcium Score to badanie stopnia uwapnienia naczyń wieńcowych, uważanego za jeden z niezależnych czynników wystąpienia objawów choroby wieńcowej.

PRZED BADANIEM:

  • Dzień przed badaniem, ani w dniu badania nie należy przyjmować pokarmów/napojów przyśpieszających czynność serca – nie należy pić kawy, herbaty, napojów energetycznych.
  • Dzień przed badaniem, ani w dniu badania nie wolno przyjmować viagry i innych podobnych preparatów. Preparaty te mogą być przeciwwskazane, jeśli zajdzie konieczność podania innych leków w czasie badania. Wątpliwości należy wyjaśnić z lekarzemaprowadzącym.

W DNIU BADANIA:

  • Trzeba być na czczo. Co najmniej 5 godzin przed badaniem nie należy spożywać pokarmów stałych. Można pić tylko wodę niegazowaną.
  • Należy jak zwykle przyjąć wszystkie stosowane codziennie leki, szczególnie nasercowe.

Ważne! Poinformuj personel pracowni, jeżeli leczysz się na cukrzycę i przyjmujesz leki przeciwcukrzycowe. Wystąpienie objawów hipoglikemii natychmiast zgłoś personelowi.

U chorych  z szybką czynnością serca może być konieczne podanie leków z grupy beta-blokerów lub blokerów wapniowych, a czasem leków uspokajających. Proszę zabrać ze sobą informację o wszystkich przyjmowanych lekach oraz leczonych schorzeniach współistniejących.

ZABIERZ ZE SOBĄ:

  • skierowanie na badanie
  • dokument tożsamości
  • aktualne wyniki badań oceniających funkcje nerek – wartość kreatyniny we krwi
  • aktualne badanie krwi oznaczające poziom TSH
  • dokumentację medyczną dotyczącą schorzenia (jeśli pacjent taką posiada) – np. wynik badań diagnostycznych (np. EKG, ECHO SERCA), karty informacyjne z leczenia szpitalnego, karty informacyjne z konsultacji specjalistycznych

BADANIA REZONANSU MAGNETYCZNEGO

ZALECENIA OGÓLNE

  • Przed badaniem pacjent powinien pozostać na czczo dobrze nawodniony
  • Osoby stale przyjmujące leki powinny je zażyć w dniu badania o zwykłej porze, a osoby chore na cukrzycę muszą pamiętać o insulinie
  • Osoby wykonujące badania MR głowy prosimy o unikanie mocnego makijażu
  • Osoby ze wszczepionymi metalicznymi lub elektronicznymi ciałami obcymi, w tym implantami, rozrusznikami, endoprotezami oraz neurostymulatorami są zobowiązane poinformować o tym fakcie podczas rejestracji na badanie
  • W przypadku badań wymagających podania środka kontrastowego pacjent proszony jest o wypicie co najmniej 1,5 litra płynów w przeciągu 12 godzin w dniu poprzedzającym badanie
  • Do pomieszczenia z aparatem MR prosimy nie wnosić metalowych przedmiotów, a w szczególności telefonów komórkowych, kart kredytowych, zegarków lub innych urządzeń elektronicznych. Z uwagi na silne pole magnetyczne przedmioty te mogą ulec uszkodzeniu, spowodować uszkodzenie aparatu MR lub spowodować obrażenia osoby badanej

CO NALEŻY PRZYNIEŚĆ NA BADANIE

  • Komplet posiadanej dokumentacji medycznej z wynikami dotychczasowych badań, w tym płyty CD, klisze, wypisy ze szpitala
  • Wyniki badania poziomu kreatyniny we krwi, które są niezbędne w przypadku badań wymagających podania środka kontrastowego, gdyż określają wydolność nerek, na które skierowanie wydaje lekarz kierujący Przebieg badania

PRZYGOTOWANIE

  • Prosimy zgłosić się na badanie 15 minut przed umówioną godziną w celu wypełnienia ankiety medycznej dotyczącej przewlekłych chorób, alergii, przyjmowanych leków oraz ewentualnych przeciwwskazań do przeprowadzenia badania tomograficznego
  • W przypadku niektórych badań MR podaje się środek kontrastowy, głównie dożylnie, rzadziej doustnie, w celu uzyskania wyraźnego obrazu badanego obszaru. W przypadku dożylnego podania, tuż przed rozpoczęciem badania, pielęgniarka założy wenflon. Aplikowane przez nas środki kontrastowe należą do bardzo bezpiecznych, rzadko wywołują reakcje alergiczne. Jeśli kontarst podawany jest doustnie, to należy zgłosić się przynajmniej godzinę przed ustalonym terminem badania i przynieść ze sobą 1,5 l niegazowanej wody mineralnej. Technik lub pielęgniarka sporządzi roztwór środka kontrastowego, który następnie powinno się wypić powoli i małymi łykami

BADANIE

  • Pacjent zostaje wprowadzony do specjalnego pomieszczenia przez osobę z personelu pracowni i poproszony o położenie się na wygodnym stole do badania, który następnie zostanie wsunięty do wnętrza aparatu skanującego ciało pacjenta
  • Personel medyczny w tym czasie opuszcza pomieszczenie, ponieważ stacja komputerowa, który przetwarza informacje o obrazie, znajduje się w osobnym pomieszczeniu, z którego technik obsługuje skaner i monitoruje badanie
  • Badanie jest bezbolesne, zdarza się, że pacjenci mogą mieć nieprzyjemne odczucia związane z podaniem środka kontrastowego, ale nie jest to regułą. Nad pacjentem czuwa technik, lekarz i pielęgniarka, a polecenia wydawane są przez mikrofon
  • Większość badań MR trwa od 15 do 45 minut, w zależności od badanego obszaru oraz niezbędnej ilości uzyskiwanych obrazów, choć czasem badanie może trwać 60 minut i dłużej. Bardzo ważne dla pacjenta jest pozostanie bez ruchu w trakcie wykonywania badań

PO BADANIU

  • Po badaniu z podaniem środka kontrastowego pacjent dla bezpieczeństwa jest proszony o spędzenie kilkudziesięciu minut na terenie pracowni. Jeśli nie wystąpią działania niepożądane, to pacjent może opuścić teren placówki
  • Pacjent proszony jest o wypicie po dwa litry dziennie przez kolejne dwa dni, gdyż obfite spożywanie płynów ma na celu sprawne wydalanie środka kontrastowego z organizmu

BADANIA EKG

Badanie polega na przyłożeniu pacjentowi elektrod kończynowych i przysercowych oraz wykonaniu zapisu elektrokardiogramu.

  • bezpośrednio przed badaniem zalecany jest pacjentowi chwilowy odpoczynek
  • do badania należy zdjąć biżuterię z kończyn i szyi
  • należy odsłonić kończyny i górną część ciała z odzieży
  • wskazane jest ogolenie klatki piersiowej

Obowiązujęcy cennik, plik PDF zostanie otwarty zgodnie z ustawieniami pobierania załączników przeglądarki.

Wskazówki dla pacjentów - chemioterapia:

pdf ikonaProfilaktyka wynaczynienia leków przeciwnowotworowych.pdf 157 KB

pdf ikonaZmiany zapalne błony śluzowej jamy ustnej w przebiegu chemioterapii.pdf 160 KB

pdf ikonaImmunoterapia.pdf 200 KB

pdf ikonaMęczliwość uwarunkowana chorobą nowotworową.pdf 158 KB

pdf ikonaPort dożylny.pdf 157 KB

pdf ikonaPort dożylny i infuzor.pdf 167 KB

pdf ikonaWkłucie obwodowe i infuzor.pdf 183 KB

pdf ikonaSystem chłodzenia skóry głowy Paxman.pdf 155 KB

 

Wskazówki dla pacjentów - chirurgia:

pdf ikonaDieta po całkowitej resekcji żołądka.pdf 244 KB

pdf ikonaDieta po częściowej resekcji żołądka.pdf 217 KB

pdf ikonaDieta ileostomia.pdf 188 KB

pdf ikonaDieta po operacji Whipple'a.pdf 158 KB

pdf ikonaDieta po resekcji trzustki.pdf 137 KB

pdf ikonaDieta kolostomia.pdf 180 KB

pdf ikonaWycięcie guza piersi.pdf 146 KB

pdf ikonaPodskórna amputacja piersi z rekonstrukcją.pdf 138 KB

pdf ikonaZabieg BCT i procedura węzła wartowniczego.pdf 171 KB

pdf ikonaWymiana ekspandera na implant piersi.pdf 108 KB

pdf ikonaZabieg lipotransferu.pdf 161 KB

pdf ikonaProfilaktyka obrzęku limfatycznego.pdf 168 KB

pdf ikonaInstruktaż stosowania heparyny drobnocząsteczkowej.pdf 198 KB

pdf ikonaInstruktaż funkcjonowania drenażu ssącego.pdf 214 KB

pdf ikonaBiopsja gruboigłowa.pdf 217 KB

 

 

Wskazówki dla pacjentów - radioterapia:

pdf ikonaŻywienie w trakcie i po radioterapii.pdf 208 KB

pdf ikonaRadioterapia w obszarze głowy i szyi.pdf 217 KB

pdf ikonaRadioterapia w obszarze klatki piersiowej.pdf 212 KB

pdf ikonaRadioterapia w obszarze jamy brzusznej i miednicy.pdf 216 KB

pdf ikonaTracheostomia.pdf 251 KB

 

 

Wskazówki dla pacjentów - biegunka:

pdf ikonaWskazówki - biegunka.pdf 208 KB

 

Wskazówki dla pacjentów - zaparcia:

pdf ikonaWskazówki - zaparcia.pdf 182 KB

Podkategorie